Hedensted Gruppen øger udviklingsbudgettet kraftigt

Det er i de dårlige tider, man skal investere i teknologiudvikling, for så er man klar til at sende nye produkter på markedet, når konjunkturen vender. Det er filosofien hos Hedensted Gruppen, der for tre år siden fordoblede udviklingsbudgettet, og som i år har hævet det med yderligere 25 procent.

-  Noget af det, vi har fortrudt mest, når vi kommer ud på den anden side af en lavkonjunktur, er, at vi har beskåret udviklingsbudgetterne. Vi har jo brug for alt det nye, når vi kommer om på den anden side, og det pludselig skal gå rigtigt stærkt igen, siger Jens Jørgen Madsen, bestyrelsesformand for Hedensted Gruppen.

Virksomheden er blandt de største leverandører af produkter til pelsdyrbranchen i Danmark og internationalt med hovedsæde i Hedensted og med egen produktionsvirksomhed i Polen. Nytænkning, fokus på udvikling og videndeling på højt plan har ifølge Jens Jørgen Madsen været nøglen til succes for Hedensted Gruppen.

- Nogen vil nok mene, at det er lidt satset i de her tider at øge udviklingsbudgettet, men vi skal have noget klar til de avlere, som kommer med over på den anden side. Nedturene er det, der gør, at vi engang imellem kan tjene penge i den her branche. Folk huskede krisen i 1990’erne længe efter, så de færreste turde gå ind i branchen. Det betød, at efterspørgslen på skind var langt større end udbuddet, og så steg priserne med raketfart, siger Jens Jørgen Madsen.

Han er ikke i tvivl om, at det vil ske igen.

- Krisen, som vi oplever i dag, er resultatet af, at det har været for godt at være i erhvervet i en periode. Alle erhverv har kriser som den her engang imellem, og hvis man bruger kriserne rigtigt, er det oftest en fordel, når man kommer om på den anden side. Men det skal også meget snart vende, for at erhvervet ikke bliver alt for amputeret, siger han.