Oh! by Kopenhagen Fur får masser af opmærksomhed i Kastrup Lufthavn

Danske minkavlere OH by kopenhagen Fur

Oh! By Kopenhagen Fur åbnede i august den første butik i Københavns Lufthavn. Butikken skal være med til at udbrede kendskabet til pels blandt rejsende fra hele verden.

- Jeg er totalt vild med pels. Jeg kan godt lide, at pelsen giver lidt ekstra. Det ser eksklusivt ud, men det er ikke for meget, siger 61-årige Helle Ettrup, som er kunde i Oh! by Kopenhagen Furs nyåbnede butik i Københavns Lufthavn.

Jeg har aldrig selv overvejet at købe pels i lufthavnen. For mig er lufthavnen først og fremmest ensbetydende med rejser til destinationer, hvor temperaturen ikke egner sig til pels. Når jeg har rejst til pels-egnede destinationer, har det som regel været på bagsædet af mine forældres bil ned gennem Europa.

De ture har aldrig haft stop i butikker med pels på hylderne på programmet, men det er noget andet i lufthavnen. Du kan ikke sige mink uden at sige Danmark. Derfor var jeg spændt på at finde ud af, hvor mange kunder der ville være i Oh!-butikken i Terminal 2, da jeg satte kursen mod Københavns Lufthavn fredagen før efterårsferien i oktober.

Jeg skulle mødes med den nye butiksbestyrer, Emily Peguet. Ved et tilfælde mødte jeg hende allerede ved metroen. Iklædt en frakke fra Oh! og bærende på de beige poser fra Oh! Det var ikke svært at regne ud, at det var hende, jeg skulle mødes med, så jeg gik op på siden af hende og præsenterede mig.

- Hi! How did you recognize me? Svarede hun overrasket.

Nakkepude i pels som blikfang

Der er travlt i lufthavnen. Det er fredag, og mange danskere flyver på efterårsferie i dag.

- Butikken er placeret i finger B på et hjørne, hvor der kommer rigtig mange rejsende forbi hver dag, så der er rig mulighed for at blive set netop her. Jeg tror også, at vores aiport-pieces som nakkepuden og sovebrillerne er med til at tiltrække opmærksomhed, siger Emily Peguet.

Emily Peguet er oprindeligt fra Schweiz, så vi taler engelsk sammen. Hun har boet i Danmark i et års tid og har tidligere erfaring fra Chanel og Maria Black. Hun ved, hvordan butikken skal styres i et miljø, hvor kunderne er både nationale og internationale.

- Vi har en bred vifte af kunder. Det er alt fra unge piger, der har set badesandalerne på Instagram, til forretningsmanden der skal have en gave med hjem til sin kone. Folk er nysgerrige, og de vil se, hvad vi har.

Alle ansatte har været på gårdbesøg

Bag sig har hun et hold af dedikerede medarbejdere, der alle sammen er blevet sat ind i værdierne bag brandet og huset.

- Vi har alle sammen besøgt en minkgård og snakket med en avler. Det har givet os en viden om, hvad det hele handler om. Samtidig har vi lært hele baggrunden for pelsen, og vi har set, at avlerne går op i, at dyrene har det godt, og at det ikke kun er forretning for dem.

En lufthavn står aldrig stille. Det er tydeligt at mærke i løbet af dagen. Kunderne myldrer ind og ud af butikken. Mange nøjes med at sende nysgerrige blikke efter produkterne, andre vil røre og prøve de flotte pelse, der hænger rundt omkring i butikken. Der er også nogen, der ikke kan modstå fristelsen. 19-årige Alberte Hammer er én af dem. Hun køber to farvestrålende hårelastikker.

- Jeg kan godt lide, at det er en god kvalitet. Jeg kender mærket i forvejen og har både slippers og charms liggende derhjemme. Der var på et tidspunkt en hund, der gumlede i mine slippers, men der skete intet med pelsen på dem. Det siger jo noget om kvaliteten, siger Alberte Hammer.

Udfordringer for butikken

Selvom pelsbranchen i øjeblikket oplever udfordringer på salget af minkskind, mener Emily Peguet, at butikken er med til at fortælle den gode historie om pels som et bæredygtigt materiale.
- I begyndelsen er det altid svært at starte et nyt mærke op. Oh! er stadig meget ungt, men vi skal blive ved med at skubbe det fremad. Vi får så meget positiv feedback fra kunder, der kommer ind og vil vide noget om mærket og værdierne bag.

Helle Ettrup er kunde i butikken. Hun skal bytte en jakke til en anden størrelse. Jakken er populær, så Emily må ned på lageret for at finde en anden størrelse til Helle. Imens begynder Helle at prøve nogle af de mange, fine pelssager, der er at finde i butikken.

- Jeg har allerede slippers, og nu har jeg også fået den her jakke efter min datter. De lyserøde minkdetaljer på ærmerne er så pæne, siger Helle Ettrup.

Emily Peguet er hverken i tvivl om butikkens potentiale eller potentialet i pels.

- Fremtidens kunder er millenials. De nyder både det æstetiske i vores produkter og deres praktiske funktion. Samtidig tror jeg på, at pels er det åbenlyse valg for dem. Pels er et naturligt, smukt og bæredygtigt produkt. Fake fur vil aldrig kunne slå det, siger hun.

Hvad er millenials?

Personer der er født imellem 1980 og 2000 og som adskiller sig fra alle andre generationer ved at være vokset op med internettet og de sociale medier. Millenials har et stærkt etisk værdisæt og går blandt andet op i bæredygtighed og globale miljøproblemer.

OH! i Lufthaven

- Butikken ligger i terminal 2 i Københavns Lufthavn mellem finger A og B.
- Åbningstider alle dage er kl. 06.00-22.00.