Kæmpe uforløst pelsmarked i Japan – Asiens frontløber

Danske minkavlere kopenhagen fur japan

Salgsteamet fra de danske minkavleres pelshus, Kopenhagen Fur, arbejder blandt andet sammen med Mode Gakuen universitetet om at holde kundeseminarer med workshops og oplæg fra japanske professorer i design og mode.

I 1980’erne var Japan verdens største pelsmarked, men den økonomiske afmatning i landet og de billige kinesiske produkter, der siden er rullet ind over landet, har fået markedet for pels til at sande til. Nu arbejder Kopenhagen Fur blandt andet på at gøre pels til førstevalget blandt mænd og unge kvinder.

Der er ikke mange buntmagere og pelsfabrikanter tilbage i Japan i forhold til de brølende 80’ere, hvor Japan på grund af den tidlige vækst var det suverænt største marked for pels i verden, men det arbejder det internationale salgsteam i Kopenhagen Fur på at få ændret.

- Japanerne er et høfligt og tilbageholdende folkefærd, som ikke giver udtryk for deres begejstring med store armbevægelser og jubelråb, men der er ingen tvivl om, at de virkelig godt kan lide at arbejde med pels, og at de er vældigt interesserede i vores produkter, siger Jesper Poulsen, som er International Sales Manager i det andelsejede Kopenhagen Fur med blandt andre Japan som arbejdsområde.

Han oplever blandt andet, at mange japanske tekstildesignere er interesserede i at bruge pels i deres kollektioner. I øjeblikket har de danske minkavleres pelshus, Kopenhagen Fur, blandt andet et spændende samarbejde i gang med et stort japansk brand, som bruger fortællingen om de danske kvalitetsskind fra Kopenhagen Fur meget aktivt i deres historiefortælling.

Trendy storbyer med kæmpepotentiale

Japanske forbrugere har tradition for at interessere sig for luksusprodukter. Samtidig er de japanske designere meget åbne over for nye trends. Det er ikke en tilfældighed, at Japan har ry for at være Asiens frontløber, når det kommer til nye tendenser inden for mad, mode mm.

- Der er ikke to mennesker, der går éns klædt i Tokyo. Det er en fest at gå rundt i den her megatrendy storby og forestille sig, hvor stort potentialet for pels er. Japanerne elsker den rå stil med lædernitter, mændene er åbne for at bruge pels, og potentialet til en betydelig efterspørgsel er så afgjort til stede, siger Kasper Scott Reinbacher.

 

Kopenhagen Fur arbejder i øjeblikket sammen med en række store japanske brands for at vise dem, hvordan en trøje, der normalt kan sælges til 4-5.000 kroner, pludselig får et mere eksklusivt look med en stribe pels eller to og derfor kan sælges til mere end det dobbelte.

- Vi arbejder blandt andet sammen med Mode Gakuen universitetet, som har et meget godt ry og en ufattelig smuk beliggenhed. Her holder vi kundeseminarer med workshops og oplæg fra japanske professorer i design og mode, siger han.

Danske Minkavlere Kopenhagen Fur Mode Gakuen Japan fur

Samarbejdet med det japanske high end brand René er med til at skabe synlighed omkring dansk pels i Japan.

Muligheder for vækst

Japanerne er i øjeblikket ikke ret store kunder hos Kopenhagen Fur, men med 130 millioner indbyggere tror salgsteamet på, at mulighederne for vækst i høj grad er til stede.

- Man kan selvfølgelig sige, at det betyder mere for bundlinjen hos de danske pelsdyravlere, når vi viser en kunde, hvordan han kan sælge hele pelse for millioner ved at lave pop-up shops de rigtige steder i de tre måneder, hvor produktet er mest interessant. Sådan får vi hurtigt solgt 10.000 skind. Det tager længere tid at nå op på de mængder, når der kun skal bruges lidt trimming eller applikationer i mink. Men det har stor betydning, for når vi får fat i en gruppe mennesker, som ikke tidligere har brugt pels, er der altid en god chance for, at de bliver så glade for materialet, at de vil have mere, siger Kasper Scott Reinbacher.

FOKUS PÅ DE NYESTE OG STØRSTE MARKEDER FOR PELS

Er det ikke for varmt at gå med pels i Mellemøsten? Hvordan ændrer man koreanernes forkærlighed for sort amerikansk mink, og hvordan kan to applikationer af pels på en japansk sweater få betydning for, hvad der sker i auktionssalen på Kopenhagen Fur? Det kan du få svar på i vores nye artikelserie, som sætter fokus på tendenser, udfordringer og muligheder på verdens nyeste og største markeder for pels. 

Du har nu læst om markedet i Japan- læs med igen næste gang, hvor vi har fokus på et nyt marked.

Læs også om markedet i Sydkorea