Kopenhagen Fur udvalgt som bæredygtigt fyrtårn

Kopenhagen Fur Bæredygtighed

21 virksomheder med vidt forskellig baggrund var samlet i Kødbyen om forretningsudvikling ud fra FN's 17 verdensmål. (Foto: Dansk Industri/Tordenskjold)

Kopenhagen Fur er med fokus på bæredygtighed og biocirkulær produktion gået i front som en af de danske virksomheder, der i kraft af et bæredygtigt produkt sammentænker den bæredygtige gevinst med virksomhedens kommercielle interesser.

Det behøver ikke at være en dårlig forretning at være bæredygtig, tværtimod er Kopenhagen Fur sammen med 20 andre virksomheder netop blevet udvalgt af Dansk Industri til at deltage i projektet og workshoppen ”FN’s verdensmål – fra filantropi til forretning”.  Det skyldes, at Kopenhagen Fur er en af de danske virksomheder, der kan bidrage til at løse nogle af verdens største udfordringer ved at tænke bæredygtigt – og samtidig sørge for at gøre en god forretning.

Hos Dansk Industri håber man på, at de 21 virksomheder kan blive klasseeksempler for andre danske virksomheder, der vil forene forretning og bæredygtig udvikling.

- Danske virksomheder er utrolig godt rustet til at forvandle globale udfordringer til muligheder. Enkelte er i fuld gang og er allerede blevet globale forbilleder. Dem skal vi have flere af, siger COO i Dansk Industri, Thomas Bustrup.

De 21 virksomheder, der er udvalgt, er et bredt udsnit af dansk erhvervsliv. Dansk Industri mener, at netop de 21 virksomheder har ambitionerne til at udvikle forretningsmodeller, der sætter standarden for fremtiden.

-Sammen skal vi sørge for, at ambitionerne bliver til virkelighed, og at mange flere virksomheder kommer med på vognen, siger Thomas Bustrup.

Kunderne stiller krav om bæredygtig pels

- Valget stod mellem at hyre et konsulentbureau eller deltage i projektet. For vi skal rykke på FN’s verdensmål. Det er en forretningsmæssig nødvendighed.

Sådan siger Jeppe Kallesøe, chef for forretningsudvikling hos Kopenhagen Fur til Dansk Industri, om deltagelsen i projektet. Han forventer, at de kinesiske kunder, der udgør størstedelen af Kopenhagen Furs kunder – ligesom mange andre – vil få øget opmærksomhed på bæredygtighed.

- Forureningsproblemerne er store i Kina, og i takt med velstandsstigningen, vil kineserne stille større krav til, at de produkter, de køber, ikke bidrager til forureningen. Pels er en naturlig og fornybar ressource, og vores produktion er født cirkulær.  Derfor er vi godt et bud på en løsning, der skaber mere bæredygtighed for modebevidste forbrugere, siger Jeppe Kallesøe, og understreger, at Kopenhagen Fur har som ambition at skabe produkter med så positive egenskaber for verden, at kunderne ikke vil undvære dem.

Inspiration og idéudvikling til workshop

Projektet blev skudt i gang i denne uge, hvor repræsentanter for de 21 virksomheder, der blandt andet tæller Peter Larsen Kaffe, Royal Greenland, Carlsberg og Roskilde Festival, slog hovederne sammen til to hele dages bæredygtigheds-workshop i Kødbyen i København. De meget forskelligartede virksomheder havde tilfælles, at de alle sammen har lavet en god forretning ud af at tænke bæredygtigt. Til workshoppen var formålet at ideudvikle og indhente viden, der kan gøre virksomhederne til bannerførere på forretningsudvikling, der bidrager til at opnå FN’s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling.

Kopenhagen Fur hentede på workshoppen inspiration fra blandt andet fra Carlsbergs bæredygtighedschef Simon Hoffmeyer Boas, fortalte om den lange proces, der har ført til bryggeriets strategi, der inkluderer: 0 arbejdsulykker, 0 uansvarligt alkoholforbrug, 0 klimagasudledning og 0 vandspild.

- Det er ambitiøse mål, som er nemme at kommunikere. Det skal vi også have. Det er vigtigt, at vi får sat mål op, der er så ambitiøse, at vi reelt ikke ved, om vi kan nå dem, og så skal vi specielt i vores forskningsafdeling bruge de ressourcer, der skal til, for at vi alligevel kan lykkes med det, siger Jeppe Kallesøe til Dansk Industri.